منو
رایگان
ثبت
خانه  /  اگزما در انسان/ پدر میخائیل آردوف. برادر الکسی باتالوف جزئیات زندگی شخصی این بازیگر را از حالت طبقه بندی خارج کرد (ویدئو). متفاوت از صورت

پدر میخائیل آردوف. برادر الکسی باتالوف جزئیات زندگی شخصی این بازیگر را از حالت طبقه بندی خارج کرد (ویدئو). متفاوت از صورت

الکسی باتالوف کمی بیش از یک سال پیش درگذشت. ماه های گذشتهزندگی هنرمند مردمی نه تنها تحت الشعاع مشکلات سلامتی قرار گرفت - او نمی توانست راه برود زیرا پای خود را زخمی کرد. قطعه کلبه تابستانی، که در آن همسایه خانه ای ساخت ، به خانواده باتالوف اجازه نداد آرام بخوابند. و اگرچه دادگاه به وادیم الگارت دستور داد تا ساختمان را تخریب کند و زمین را بازگرداند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

بیوه باتالوف گیتانا آرکادیونا و او جوانترین دخترماریا با این درگیری طولانی مدت سختی می گذراند.

برادر این هنرمند میخائیل آردوف مرتباً به دیدار بستگان خود می رود ، بنابراین با اطمینان می گوید که اکنون زندگی برای باتالوف ها بسیار دشوار است. به دلیل استرس مداوم، گیتانا آرکادیونا احساس بدتری پیدا کرد و ماریا 50 ساله که فلج مغزی دارد تقریباً صحبت نمی کند.

«من به طور منظم به خانواده برادرم سر می زنم. همسرش احساس ناراحتی می کند، اما سعی می کند از مشکلات خود شکایت نکند. اما در مورد دخترم ماشا اوضاع واقعاً بد است: او در صحبت کردن مشکل دارد. اما ماشا با استعداد، باهوش است، او افسانه ها و شعرهای زیادی نوشت.

میخائیل آردوف و الکسی باتالوف از طرف مادرشان برادر هستند. علیرغم اینکه پدرانشان متفاوت است، اما در یک خانه بزرگ شده اند. سه برادر بودند - الکسی، میخائیل و بوریس، کوچکترین آنها در سال 2004 درگذشت. برخلاف برادران، میخائیل ویکتوروویچ آردوف به کالج نرفت. حرفه خلاق، اما راه دیگری را انتخاب کرد و روحانی شد. کشیش 80 ساله است، او به خدمت خود ادامه می دهد، تنها با همسرش زندگی می کند. گاهی اوقات میخائیل ویکتورویچ آشکارا دلتنگ بستگان متوفی خود می شود.

// عکس: هنوز از فیلم "الکسی باتالوف. او گوشا است، او گوگا است..."

"در روح من بسیار غم انگیز است زیرا نه بوریس و نه الکسی در اطراف نیستند، من تنها می مانم ... وقتی در آخرین باربرادر بزرگترم را دیدم، چهره اش خیلی رنگ پریده بود، فهمیدم کم مانده است. اما هنوز برای من سخت است که بفهمم او رفته است. افسوس که دیگر جوان 88 ساله نبود و مدتها بود که بیمار بود. اما وقتی شروع به فکر کردن می‌کنید، فوراً دلتنگی برای زمان‌هایی که همه با هم زندگی می‌کردیم، زمانی که پدر و مادرمان زنده بودند ظاهر می‌شود...» میخائیل آردوف می‌گوید.

میخائیل آردوف نتوانست در مراسم سالگرد مرگ برادرش شرکت کند. sobesednik.ru به نقل از کشیش اعظم می گوید: "در سالگرد درگذشت الکسی، به دلیل عبادت الهی نتوانستم با خانواده او ملاقات کنم؛ تمام روز برای آرامش روح او دعا کردم."

کشیش میخائیل آردوف:
"
سازش کردن کلیسا برای مقامات سودی ندارد.»

میخائیل ویکتورویچ آردوف در سال 1937 در مسکو به دنیا آمد.
در سال 1960 از دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیل شد. او یک نویسنده حرفه ای بود. در سال 1980، او در اسقف نشین یاروسلاول پاتریارک مسکو منصوب شد و متعاقباً در منطقه مسکو خدمت کرد. در تابستان سال 1993، او به کلیسای روسیه در خارج از کشور منتقل شد و روحانی اسقف نشین سوزدال، به ریاست فضل والنتین (روسانتسف) شد.
در حال حاضر

از این رو درک زمان متفاوت است. اندازه گیری زمان بر اساس انتخاب یک آونگ معین و شمارنده ای از نوسانات کل است. انتخاب معیار است...">زمان یک روحانی کلیسای خودمختار ارتدکس روسیه (از سال 1995 مستقل از ROCOR)، رئیس معبد به نام تزار شهید نیکلاس دوم و همه شهدا و اعتراف کنندگان جدید روسیه است. ، که در قبرستان گولووینسکی در مسکو است.
پدر میخائیل آردوف ادبیات را متوقف نمی کند

مانند دریانوردی است: قایق بادبانی توسط عناصر دریا و باد حمل می شود، اما آن را به جایی می برد که ملوان به آن نیاز دارد...">فعالیت ها، نویسنده چندین کتاب است: "چیزهای کوچک طاق.. پروتو... و به سادگی از زندگی کشیشی"، "در اطراف اوردینکا"، "اوردینکا افسانه ای. پرتره ها، «از برج ناقوس من».

مصاحبه - آندری موروزوف*

میخائیل ویکتورویچ، شما هم در پاتریارک مسکو و هم در کلیسای ارتدکس خارجی روسیه خدمت می کردید. اکنون در مصاحبه های خود هر دوی آنها را متهم می کنید که تحت کنترل KGB هستند.

این قطعا درست است. اگر کلیسای خارجی زیر این سرپوش نبود، آنگاه حاضر نمی شد با دیگر افسران KGB متحد شود.

- اما کلیسای خارجی با کلیسای ارتدکس روسیه آشتی نکرد و آن را به خیانت متهم کرد؟

اما حالا او سرزنش نمی کند. در سال 1985 یک کودتا در آنجا رخ داد و KGB آنها را به این نقطه رساند تا اموال را تصرف کند و آنها را به پاتریارسالاری مسکو واگذار کند. خیلی ساده است - مقامات روسی می خواهند اموال عظیم یک کلیسای خارجی را در خارج از کشور تصرف کنند و بر مهاجرت تأثیر بگذارند. طبق قانون لنین که هنوز در کشور ما جاری است، کلیسا حق مالکیت ندارد، تمام دارایی ها متعلق به دولت است. و مسئولین ما خیلی حرص میخورن. زمانی، در سال 1948، زمانی که استالین به اسرائیل کمک کرد تا در سازمان ملل متحد شود به رسمیت شناختن بین المللیاسرائیلی ها برای قدردانی از این امر، پدرسالاری یا بهتر بگوییم، دولت شورویتمام اموال کلیسای خارج از کشور که در قلمرو آن زمان اسرائیل قرار داشت. متعاقباً خروشچف بخشی از این ملک را با پرتقال معاوضه کرد که در راه اودسا پوسیده شد. اکنون تالار شهر اورشلیم در زمینی قرار دارد که زمانی متعلق به کلیسای روسیه بود.

- در یک مصاحبه، شما گفتید که پدرسالار الکسی دوم را به رسمیت نمی شناسید. آیا این واقعا درست است؟

قطعا. چگونه می توانم او را بشناسم اگر به سازمانی تعلق دارد که توسط استالین و بریا در سال 1943 تأسیس شده است؟ او یک مامور افشا شده KGB به نام مستعار "دروزدوف" است و علاوه بر این، به دستور کریوچکوف رئیس KGB به این سمت انتخاب شد.

- چرا دولت فعلی به کلیسای ارتدکس روسیه نزدیک می شود و نه به مسلمانان؟

روسای ما اکثراً متعلق به گروه قومی اسلاو هستند. تعداد افرادی که در روسیه به نوعی خود را ارتدوکس می دانند بسیار زیاد است. در واقع بیش از سه درصد از ایمانداران واقعی وجود ندارد. اما من معتقدم که این اتحاد هم برای مقامات و هم برای کلیسا بسیار مضر است. به طور دقیق تر، این اتحاد البته از نظر تاکتیکی هم برای کلیسا و هم برای اختلاس کنندگان ما مفید است، اما از نظر استراتژیک این یک اشتباه بزرگ هم برای مقامات و هم برای پاتریارک مسکو است. در واقع، اگر پدرسالاری یک سازمان شبه مذهبی فاسد نبود، بلکه یک کلیسای واقعی بود، تا حد امکان از این مقامات دزد دور می ماند. اما افسوس...

- به نوعی عجیب است: شما در مورد پدرسالاری صحبت می کنید، که چیزی معنوی در نظر گرفته می شود، مانند کاخ سفید.

بدتر از کاخ سفید. افرادی که در آنجا هستند - اما در این مورد ما در مورد کشیشان و راهبان عادی صحبت نمی کنیم - کاملاً فاسد، بدبین، اغلب فاسد هستند و در میان آنها حتی کافران نیز وجود دارند. این یک سازمان زشت است. این که آنها با آزادی نصف قدمی به سوی توبه برنداشته اند، می گوید که آنها افراد فاسدی هستند.

- چرا کلیسا امروز حتی بیشتر از ارتش از جامعه بسته است؟

من نمی گویم خیلی بسته است. از نظر درآمد و از نظر فساد بسته است. هیچ کس به سادگی به او علاقه ندارد. هیچ کس به آن نیاز ندارد مگر کسانی که در آن هستند.

- تا جایی که من از افراد آگاه اطلاع دارم، دسیسه هایی هم هست و چه چیزهای دیگر!

البته، و اینها همه موادی برای سازش شواهد است. به همین دلیل تعطیل هستند. به عنوان مثال، در نوایا گازتا یک نشریه وجود داشت که وقتی ژنرال ها پول دریافتی از فروش اموال گروه وسترن را سرقت کردند، آنها پول را از طریق یک صندوق شبه کلیسا خرج کردند. پرونده جنایی به پایان نرسید زیرا لازم بود متروپولیتن کریل و دستیارانش دستگیر شوند. مقامات با این موضوع موافقت نکردند. و به محض عبور پول از این صندوق شبه مذهبی، بلافاصله ناپدید شد. واضح است که چنین چیزهایی باید پنهان بماند. مصالحه با کلیسا برای مقامات سودی ندارد. این یک اتحاد متقابل سودمند است. همین سلسله مراتب، دزد - فرماندار و دزد - مقامات را تقبیح نمی کنند. این یک مشارکت تجاری است.

- می دانی، چیزی که وقتی به کلیسا می آیم بیشتر مرا جلب می کند تفاوت بین آیکون ها و کشیشان است. نمادها نشان دهنده اندوه است، اما چهره های کشیشان سیراب و راضی است.

- ما در آخر زندگی می کنیم زمان مسیحیت. جهان در حال لغزش به سمت آخرالزمان با یک بسیار است سرعت بالا. پاتریارک مسکو نه تنها یک کلیسای دروغین است زیرا توسط استالین ملحد و سرسپردگان راهزنش تأسیس شده است، بلکه به این دلیل که به اصطلاح "ارتدوکس جهانی" تعلق دارد، یعنی با مدرنیست ها، اکومنیست ها و همه مرتبط است. کسانی که در نهایت دین دجال را تشکیل خواهند داد. اکنون دیگر هیچ پدرسالار ارتدوکسی در جهان وجود ندارد؛ آنها اکثراً «تقویم‌نویسان جدید» هستند؛ در میان آنها پدرسالار مسکو با کل کلیسای خود و اسقف‌هایش است. این در حال حاضر تقلید از کلیسا است، این کلیسا نیست.

خیر یک کلیسای واقعی نیز وجود دارد. علاوه بر ما، "دخمه ای" وجود دارد. یونانی ها، رومانیایی ها، بلغاری ها "تقویم های قدیم" وجود دارند.

- چه اتفاقی می افتد - همه به سینه خود می زنند و می گویند: "اینجا من یک مسیحی واقعی هستم، اما بقیه نه"؟

فکر می کردی فرق کند؟ اینها همه توسط پدران مقدس پیش بینی شده بود، و انجیل می گوید که مسیحیان دروغین وجود خواهند داشت، که پیامبران دروغین وجود خواهند داشت. هیچ چیز ساده و آسانی در زندگی معنوی وجود نداشته است. البته همیشه یک چیزی اشتباه بود، اما هیچ زمان زشتی مثل الان وجود نداشت.

میخائیل ویکتورویچ، و اگر معلوم شود که کلیسای شما مانند کلیسای ارتدکس فعلی روسیه به مقامات نزدیک می شود، آیا به مقامات خواهید گفت که این جنایتکار است و مقامات اختلاسگر هستند؟

این دلیلی است که آنها هرگز ما را به هم نزدیک نمی کنند. و ما هرگز به آنجا نخواهیم رفت. ما به این نیاز نداریم در خطبه هایم می گویم که ما برای قدرت دعا نمی کنیم. ما برای رنج، برای کشور، برای روسیه و مردم ارتدکساو و پدرسالار مسکو برای قدرت دعا می کند. ما برای کشور دعا می کنیم، اما نمی توانیم برای چنین دولتی دعا کنیم.

- ویسوتسکی یک جمله دارد: "گنبدهای روسیه همیشه با طلای خالص پوشیده شده بودند تا خدا بیشتر متوجه شود".

من فکر می کنم او بسیار مبتذل است. به هر حال، من هیچ یک از آهنگ های ویسوتسکی را جدی نمی گیرم، فقط آهنگ های طنز.

- آیا تولستوی درست می گفت که کلیسا به این همه طلا نیاز ندارد؟

البته اشتباه است. بدون کلیسا نمی توانید نجات پیدا کنید. ما باید مراقب باشیم که به کلیسای واقعی تعلق داشته باشیم. اگر شخصی به دنبال حقیقت باشد، آنگاه کلیسای واقعی را خواهد یافت. و اگر او برای هدف دیگری به مسیحیت نیاز دارد - برای آرامش خاطر، برای آرامش یا برخی اهداف پست دیگر، آنگاه به دنبال کلیسای واقعی نخواهد بود، بلکه از آنچه در راه خود ملاقات می کند، برای مثال، برخی راضی می شود. معبد زیبا، پدر شبه روحانی. پیری کاذب نیز در پدرسالاری شکوفا می شود که روح انسان را زشت می کند. بسیاری به این سمت کشیده می شوند زیرا مردم شوروی کودک هستند و به هیچ انتخاب یا مسئولیتی عادت ندارند؛ اگر کسی به آنها فرمان دهد بسیار خوشحال می شوند.

- اما طلای زیادی در معبد شما وجود ندارد.

چه جور طلایی هست!.. باید بسازیم، گنبد بسازیم، ناقوس کنیم. برای چهارمین سال است که اسناد و طراحی معماری را با مسئولان لوژکوف هماهنگ می کنیم. به نظر من، لوژکوف از بسیاری جهات از کافکا پیشی گرفت. پول ما نه برای طلا، نه برای تزئین معبد، بلکه برای رشوه خرج می شود.

با قضاوت بر اساس ادبیات، در روسیه تزاری جامعه بسیار مذهبی بود. و اگر ادبیات دینی می خواندید معجزه داشت. چرا الان هیچ معجزه ای وجود ندارد؟ ایمان کافی نیست؟

معجزات هنوز اتفاق می افتد، اما هیچ کس متوجه آنها نمی شود. و مخاطبانی که این را تماشا می کنند محدود شده است. اما در روسیه تزاری چیزهای بد زیادی وجود داشت. اگر همه چیز اینقدر خوب بود، نه روسیه و نه کلیسا سقوط نمی کردند. جان کرونشتات و پیشینیانش پیش بینی کردند که اگر مردم روسیه توبه نکنند و به آغوش کلیسای ارتدکس باز نگردند، چه بر سر روسیه خواهد آمد. البته این عمدتاً مربوط به طبقه تحصیل کرده و روشنفکران بود. اما این آنها بودند که روسیه را به پایان رساندند.

- با قضاوت بر اساس همین ادبیات، می توان چنین فرض کرد که تا سال هفدهم، مردم نه تنها با تزار و زمینداران، بلکه با کشیش ها نیز صبر خود را از دست دادند. بر کسی پوشیده نیست که آنها را "جهانخواران" یا "انگل" می نامیدند.

روشنفکران روسیه که مقصر این فاجعه ملی هستند، از قرن نوزدهم عمداً مردم را به فساد می کشند. ثمره این فساد قابل لمس نیست. اسقف و واعظ فوق العاده ای امبروز خارکف وجود داشت. او گفت: "شما نه تنها می توانید پیش بینی کنید، بلکه می توانید محاسبه کنید که چه زمانی یک فاجعه رخ می دهد، چه زمانی سقوط مردم روسیه رخ می دهد. این زمانی است که افراد بیشتری از مسیحیت تکفیر شده و به روشنگری شیک مشغول هستند. افراد با اخلاق مسیحی.» این تعادل در سال هفدهم به هم خورد. در آن زمان، بهترین مؤمنان، وفادار به پادشاه خود، در جنگ جان باختند. سپس آن ها افراد با اخلاقکه ملحق شدند حرکت سفید، نیز یا کشته شدند یا مجبور به مهاجرت شدند. بنابراین همه اینها، همانطور که می بینید، پیش بینی شده بود. حتی با جزئیات شگفت انگیز. به عنوان مثال، جایی در سال 1907، اسقف اعظم آنتونی خراپوویتسکی، که بعدها متروپولیتن و بنیانگذار کلیسای خارج از کشور شد، در خطبه خود گفت: "اگر در روسیه سلطنتی وجود نداشته باشد، پس همه ملیت ها خواستار خودمختاری خواهند بود، حتی چنین ملیتی ها خواستار خواهند شد. خودمختاری. که ما اکنون چیزی از آنها نمی شنویم، مثلاً تاتارهای کازان." این در سال 1907 پیش بینی شده بود. اما متأسفانه روشنفکران روسی مانند الکساندر بلوک ترجیح دادند "به انقلاب گوش کنند". خوب، ما به اندازه کافی شنیده ایم.

"این برای او بسیار غم انگیز تمام شد."

برای همه، نه فقط او. او شعر شیطانی «دوازده» را سرود و در دوران اوج خود محو شد.

- چرا روشنفکران روسیه را اینقدر دوست ندارید؟

زیرا این او بود که روسیه را نابود کرد. او امپراتوری و کلیسا را ​​سرنگون کرد.

- اما تو خودت کارگر نیستی؟

مهم نیست کی اهل کجاست. باید عینی باشی در واقع، روشنفکران روسیه بیشترین تحمل را دارند گناه بزرگقبل از روسیه او امپراتوری را سرنگون کرد و در زیر ویرانه های آن مرد. راهزنانی مانند لنین، استالین و دزرژینسکی به قدرت رسیدند و از نابودی روشنفکران به خوبی مراقبت کردند. بالاخره لنین فقط یک شیطان جهنمی نیست. لنین یک روشنفکر روسی است که به نتیجه منطقی خود رسیده است.

- شاید حق با تو است. اگر "انفرادی" روزانوف را بخوانید، فقط می توانید تعجب کنید: چرا روشنفکران در جلسات مذهبی خود پیشنهاد اصلاح کلیسا را ​​می دهند؟ همان روزانوف پیشنهاد داد که شب های عروسی را در معبد ترتیب دهند، البته در یک کلیسای کوچک.

همه اینها هیولا بود... روزانوف عموماً یک شخصیت نسبتاً متعفن است ، در پایان عمرش توبه کرد ... این مردی است بدون هیچ اعتقادی - یا یهودیان را تجلیل کرد ، سپس یک ضد یهود شد ، سپس او کشیشان روسی را تجلیل کرد، سپس کلیسا را ​​محکوم کرد.

- به هر حال، چرا یهودستیزی در میان کلیساها اینقدر توسعه یافته است؟

این ویژگی کلیسا نیست، این ویژگی تقریباً برای همه ملل است. در طول جنگ، استالین میخول را به ایالات متحده فرستاد تا از یهودیان برای ارتش سرخ پول جمع آوری کند. او در آنجا پول زیادی به دست آورد. انیشتین او را پذیرفت و پرسید: آیا یهودستیزی در اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد؟ میخولز به عنوان یک آژیتاتور استالینیستی وارد شد و شروع به گفتن کرد که در اتحاد جماهیر شوروی همه ملت ها برابر هستند، که انیشتین به او گفت: "رها کن، می دانم که یهودستیزی سایه قوم یهود است که هر جا که ظاهر شود می اندازد. " علاوه بر این، چنین اتفاقی افتاد، و این قابل درک است، که در میان بلشویک ها، انقلابیون، و سپس افسران امنیتی، درصد فوق العاده زیادی از یهودیان وجود داشت. سپس آنها نیز هزینه آن را با کشتن یکدیگر پرداختند. بنابراین این یک واکنش طبیعی انسان است. علاوه بر این، به گفته بردیایف، که من از او متنفرم، اما در اینجا کاملاً با او موافقم، مسیحیت با هر ملیتی مدارا می کند، برای مسیحیت ملیت وجود ندارد، اما قوم یهود استثنا هستند، زیرا او یهودی بود. مادر خدامسیح در میان قوم یهود تجسم یافت و از میان یهودیان دجال نیز وجود خواهد داشت. بنابراین، مسیحیت با یهودیان با احتیاط خاصی رفتار می کند.

- آیا این درست است که در اسرائیل تقریباً از نظر جنایی تبلیغ مسیحیت ممنوع است؟

نه مجرمانه نیست اما کشیشانی که یهودیان را تعمید می دهند دچار مشکل می شوند. اما این کار بر اساس چه مبنای قانونی انجام می شود، نمی دانم. در آنجا از دین پرستی استقبال نمی شود. واضح است که این غریزه حفظ نفس است.

هنگامی که پرسترویکا شروع شد، علاقه شدید به کلیسا به نوعی قابل درک بود: مردم ایمان خود را به CPSU از دست داده بودند، و کلیسا می توانست این مکان را بگیرد. اما چگونه می توانیم نگرش تقریباً بی تفاوت نسبت به کلیسا را ​​امروز توضیح دهیم؟

مسیحیت میوه ممنوعه بود، بنابراین مورد توجه قرار گرفت. اما این علاقه پس از سال 1988 از بین رفت، پس از آن که هزاره غسل ​​تعمید روسیه به طور باشکوهی جشن گرفته شد. پدرسالار مسکو برای این کار آماده نبود و این لحظه را از دست داد. آنها توبه نکردند و واقعاً کاری برای جذب بیشتر انجام ندادند مردم بیشتریو آنها نتوانستند این کار را انجام دهند، زیرا در آن زمان افراد تحصیلکرده کافی برای موعظه نداشتند. دنیای مدرن. بر این اساس، علاقه به تدریج شروع به محو شدن کرد. بله، عمیق نبود، زیرا مردم مدرننه مذهبی جدی

جهان یک موجود زنده است، اما آفریده شده است، و خدا زنده است، نه آفریده شده و نه زاده شده، ازلی است، همان خالق حیات جهان است. کلیت نامبرده مفهوم "زندگی" را به افراطی ترین شکل تعریف می کند...">زندگی لازم نیست - همه آنها به دنبال نمونه های جوامع غربی به دنبال کالاهای زمینی هستند. در کشور ما فقط 3 درصد از جمعیت می روند. به کلیساهای ارتدکس. واضح است که در زمان کمونیست ها ملحد بودند و کلیساها ویران شدند و کشیشان کشته شدند. اما در انگلستان همین 3 درصد به کلیساهای آنگلیکن-کاتولیک اختصاص دارد. این یک درصد طبیعی برای دنیای مدرن مسیحی است؛ این درصد کاهش خواهد یافت. برای مثال اینجا مسکو است، شهری با 12 میلیون نفر جمعیت. در شب عید پاک 150 هزار یا در بهترین حالت 200 هزار نفر به کلیساهای مسکو می آیند. و کسی که در شب عید پاک به معبد نرفت در نظر گرفته نمی شود شخص ارتدکس.

- شما چندین بار گفتید که کلیسای ارتدکس روسیه توبه نکرده است. دقیقا از چه چیزی باید توبه کند؟

آنها مسیحی نیستند، بلکه بدعت گذار هستند. مسیحیت با توبه آغاز می شود. در اینجا تعریف مسیحیت توسط جان کریزوستوم ارائه شده است: "مسیحی فردی است که توبه کرده است." ولی توبه نمیکنن در این مورد آنها حتی احمقتر از CPSU هستند که شبیه آنها است. در آنجا لااقل پیشینیان محکوم شدند و برخی اشتباهات پذیرفته شدند. حتی زیوگانف هم اکنون می گوید که کاری که آنها انجام دادند اشتباه بود، اینکه کشیش ها را کشتند و کلیساها را بستند. آنها حتی نمی توانند پیشینیان خود را که با لحنی کاملاً نوکرانه و شرم آور هفتادمین سالگرد تولد استالین را تبریک گفتند، محکوم کنند. آنها حتی نمی توانستند چیزهایی مانند تجلیل از استالین را محکوم کنند، زیرا این افراد توانایی توبه ندارند و از آنجایی که توانایی توبه ندارند، به این معنی است که آنها با مسیحیت کاری ندارند.

- من موفق شدم احتمالاً مقدس ترین مکان روسیه - هرمیتاژ اپتینا را ببینم ...

این بیشتر نیست مکان مقدسروسیه.

- شاید. با این وجود، گوگول، داستایوفسکی و لئو تولستوی به آنجا آمدند. اما احساس عجیبی داشتم که این یک صومعه نمونه است.

واقعیت این است که هیچ صومعه واقعی در روسیه وجود ندارد. اینها یا مراکز توریستی هستند یا کیبوتس. قدیس ایگناتیوس بریانچانینوف، یک راهب واقعی، گفت: "رهبانیت شاهکاری است که به زمان ما داده نشده است." او پیش بینی کرد که صومعه ها سقوط خواهد کرد. و در واقع، سقوط رخ داد، تمام صومعه ها در روسیه بسته شدند. کسانی که امروز در صومعه‌ها هستند، از رهبانیت بسیار دور هستند؛ نه راهب اصیلی وجود دارد و نه می‌شود. یونانیان تقویم قدیم چندین صومعه و چندین صومعه در کوه آتوس دارند، اما این «شاهکاری است که به زمان ما داده نشده است».

شما یک روزنامه‌نگار برجسته هستید و خواندن خاطرات شما از آخماتووا، افکارتان در مورد ادبیات جالب است. اما خواندن این که چگونه رمان «استاد و مارگاریتا» را تنها در چند صفحه به سطل زباله انداختید، به نوعی ناخوشایند است. محققین در حال نوشتن مجلدات در مورد این رمان هستند و شما همه چیز را در چند صفحه خط زدید.

این یک کار موهن و کفرآمیز است. بولگاکف درباره مسیح چه می نویسد؟ اینکه او پسر خدا نبود. او همه مبشّران را رد می کند. این یک رمان شیطانی است. شیاطین به عنوان قهرمانان مثبت مطرح می شوند و در مرکز این رمان یک توده شیطانی سیاه با قتل آیینی با این جام از سر برلیوز وجود دارد. و علاوه بر این، این یک چیز ناموفق است، یک شکست ادبی. پایان ها آنجا به هم نمی رسند. خدا را شکر از مد افتاد و فکر می کنم به زودی فراموش خواهد شد.

- خوب، اگر از شیاطین به یاد آوردیم، می خواهم بپرسم: چرا انواع فرقه های شیطانی اینقدر گسترش یافته اند؟ چرا آنها اینقدر جذاب هستند؟

البته، این بسیار آسان تر از شاهکار مسیحی روزه و نماز است. سپس همه اینها توسط نوعی هاله احاطه شده است ، جوانان معمولاً مستعد منفی گرایی هستند ، فریب دادن آنها در آنجا بسیار آسان است ، زیرا همه اینها در شب ، در نوعی لباس اتفاق می افتد. اما چه بسیار جوانانی که فریفته این شرور لیمونوف می شوند! برام مهم نیست چی مینویسه من تصور می کنم پدر و مادر بدبخت آن بچه هایی که او آنها را یا به لتونی یا جای دیگری می فرستد تا بدرفتاری کنند و سپس آنها را به زندان می اندازند. زندگی آنها را خراب می کند.

- به من بگو، آیا کسی که درگیر کلیسا نیست و غسل تعمید نمی گیرد به قدرت شیطان می رود؟

خیر شما نمی توانید این را بگویید. اما مسلم است که کسانی که در کلیسا به دنبال نجات نیستند تا حدی تحت قدرت آن قرار می گیرند. قدرت دنیا قدرت شیطان است. یعنی فردی که در دغدغه های دنیوی زندگی می کند و به فکر نجات خود نیست، البته در اختیار شیطان است. اما شیطان پرستان آگاه، طرفدار فرقه های پست، و افراد منفعل هستند که به سادگی زندگی می کنند تا ثروتمند شوند، خانه نشین، ماشین، هرزگی و پرخوری داشته باشند. در اینجا آنها در قدرت شیطان هستند.

- و به نظر شما الان چه کسی روی زمین بیشتر است؟

در همه حال، افراد بیشتری بودند که به نجات خود فکر نمی کردند و نمی خواستند فکر کنند. مسیحیت یک دین غیر طبیعی است. هر چیزی که طبیعت انسان گناهکار می خواهد در مسیحیت ممنوع است. بر این اساس، مسیحیان واقعی در همه زمان ها بسیار اندک بوده اند. در حالی که در قرون وسطی امپراتوری های مسیحی وجود داشت و کسانی که امروز نخبگان جامعه نامیده می شوند تا حدی به سمت کلیسا و نجات گرایش داشتند. مردم سادهبه این سمت کشیده شدند. از این گذشته ، شاهزادگان مقدس و زمینداران عادل وجود داشتند ، بازرگانان - سازندگان معبد پارسا وجود داشتند. و اکنون همه می بینند که افراد متنفذ و تحصیل کرده مشغول سامان دادن به امور زمینی خود هستند. به همین دلیل است که بقیه این کار را می کنند.

انسان وارد کلیسا می شود، این همه شکوه را می بیند، چهره های راضی کشیش ها را می بیند... چگونه می تواند تشخیص دهد: کلیسای دروغین کجا و کلیسای راستین کجا؟

برای این کار باید کتاب های مسیحی را بخوانید. و در مورد طلا، خداوند هنوز داخل است کتاب عهد عتیقدستور داد تا طلا را به معبد بیاورند و از گرانبهاترین مواد جواهرات بسازند. طلا نباید کسی را گیج کند، نبود یا نبود آن چیزی اضافه نمی کند. شخصی که می خواهد برای نجات خود کار کند، نباید به لباس های کشیش یا تزئینات نمادها نگاه کند، بلکه باید کتاب بخواند، به موعظه ها گوش دهد و ببیند که این چقدر با آموزه های کلیسای ارتدکس مطابقت دارد. جایی که مطابقت دارد، حقیقت وجود دارد.

* می توانید این و سایر مطالب آندری موروزوف را در وب سایت نویسنده او به آدرس http://www.amorozov.ru/ بخوانید.

میخائیل ویکتورویچ آردوف (اولشفسکی). در 21 اکتبر 1937 در مسکو متولد شد. نویسنده، فیلمنامه نویس، روزنامه نگار، خاطره نویس شوروی و روسی. او تا سال 1993 کشیش روسیه بود کلیسای ارتدکس، در اسقف های یاروسلاول و مسکو خدمت می کرد. روحانی کلیسای خودمختار ارتدکس غیر متعارف روسیه، کشیش بزرگ، پیشوای کلیسای سنت مسکو. شهدای سلطنتی و شهدای جدید و اعتراف کنندگان روسیه در گورستان گولووین، رئیس دانشکده مسکو ROAC.

در سال 1960 از دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیل شد. او یک نویسنده حرفه ای بود.

برای فیلم ها فیلمنامه نوشت. به طور خاص، او به همراه الکسی باتالوف فیلمنامه (در نقش میخائیل اولشفسکی) را برای فیلم افسانه ای "سه مرد چاق" بر اساس افسانه ای به همین نام توسط یوری اولشا نوشت.

در سال 1964 غسل تعمید یافت. از سال 1967، شماس فرعی در کلیسای اندوه در Ordynka. در سال 1980 در یکشنبه نخلبه عنوان شماس در یاروسلاول در کلیسا به نام سنت اینوسنت، متروپولیتن مسکو منصوب شد.

در عید پاک 1980 او توسط متروپولیتن جان (وندلند) به عنوان کشیش منصوب شد. او در بخش های روستایی اسقف های یاروسلاول و مسکو خدمت کرد.

میخائیل آردوف، بوریس آردوف و الکسی باتالوف

در تابستان سال 1993، او حوزه قضایی اسقف نشین مسکو را ترک کرد و به کلیسای روسی در خارج از کشور نقل مکان کرد و روحانی اسقف نشین سوزدال به ریاست والنتین (روسانتسف) شد. او به همراه والنتین (روسانتسف) وارد انشقاق شد و از سال 1995 روحانی کلیسای آزاد ارتدوکس روسیه بود که از نظر اداری و شرعی مستقل از ROCOR (در سال 1998 به کلیسای خودمختار ارتدکس روسیه تغییر نام داد).

او پدرسالار مسکو و کلیسای ارتدکس خارجی روسیه را به همکاری برای KGB متهم کرد.

ما در آخرین دوران مسیحیت زندگی می کنیم. جهان با سرعت بسیار بالایی به سمت آخرالزمان می لغزد. پدرسالار مسکو نه تنها یک کلیسای دروغین است زیرا توسط استالین ملحد و سرسپردگان راهزنش تأسیس شده است، بلکه به این دلیل که متعلق به ارتدکس جهانی است، یعنی با مدرنیست ها، اکومنیست ها، با همه کسانی که در ارتباط است. در نهایت یک دین دجال را تشکیل خواهد داد. اکنون دیگر هیچ پدرسالار ارتدوکسی در جهان وجود ندارد؛ آنها اکثراً «تقویم‌نویسان جدید» هستند؛ در میان آنها پدرسالار مسکو با کل کلیسای خود و اسقف‌هایش است. آردوف گفت این یک تقلید از کلیسا است، این یک کلیسا نیست.

در دهه 1990، او با ساخت کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو مخالفت کرد و سپس با خود عهد کرد که هرگز وارد این معبد نشود. متعاقباً او بارها به طور علنی در مورد این موضوع شوخی کرد و آن را "معبد میدو سازنده" نامید و همچنین جوک خود را منتشر کرد که "اولین معبد در این سایت توسط معمار تون ساخته شد و معبد دوم توسط معمار ساخته شد. مووتون.»

در سپتامبر 2006، او انتقادات ROAC را از سوی معاون رئیس DECR، کشیش وسولود چاپلین، برانگیخت.

مخالف بازی های المپیکو هر گونه مسابقات ورزشی، آموزش را غیرقابل قبول اعلام کرد فرهنگ بدنیو ورزش برای مسیحیان. قوانین کلیسای ارتدکس ما را از شرکت در هر گونه نمایشی، حتی در مسابقات به ظاهر بی گناه مانند مسابقات سوارکاری منع می کند. و به همین دلیل، یک مسیحی واقعی نه می‌تواند «طرفدار» باشد و نه «هوادار». اما نه تنها این، یک پسر واقعی کلیسا نمی‌تواند به تربیت بدنی بپردازد، حتی کمتر به ورزش، زیرا تمام این تمرین‌ها، به زبان کلیسا، «مراقبت از بدن» است، و پولس رسول اعظم ما را در مورد این هشدار می‌دهد (رومیان 13). :14) "، او اعلام کرد.

«بدون کلیسا نمی توانی نجات پیدا کنی. ما باید مراقب باشیم که به کلیسای واقعی تعلق داشته باشیم. اگر شخصی به دنبال حقیقت باشد، آنگاه کلیسای واقعی را خواهد یافت. و اگر او به مسیحیت برای چیز دیگری نیاز دارد - برای آرامش خاطر، برای آرامش، یا برای اهداف پست دیگر، در این صورت به دنبال کلیسای واقعی نخواهد بود، بلکه از آنچه در راه خود ملاقات می کند، برای مثال، برخی راضی می شود. معبد زیبا، کشیش شبه روحانی،» میخائیل آردوف اشاره کرد.

میخائیل آردوف بارها در مورد بسیاری از شاعران و نقاشان منفی صحبت کرده است.

او که حامی اتحاد "کلیساهای ارتدکس واقعی" است، از نمایندگان تمام "قطعات" ROCOR که آن را ترک کرده اند، ارتباط برقرار می کند.

او ستونی از خاطرات در مورد شخصیت های معروف در روزنامه مترو می نویسد.

فیلمنامه میخائیل آردوف:

1963 - فیتیله (کوتاه)
1966 - سه مرد چاق
1972 - بازیکن (Hráč)

کتابشناسی میخائیل آردوف:

1995 - ریزه کاری های آرکی...، پروتو... و به سادگی زندگی کاهنی
1998 - بازگشت به Ordynka. خاطرات، روزنامه نگاری
2000 - در اطراف Ordynka
2001 - اوردینکا افسانه ای. پرتره ها
2004 - مونوگرافی در مورد یک گرافومن. خاطرات
2006 - همه چیز برای بهتر شدن است...
2006 - گره برای حافظه
2007 - حقایق رایج
2008 - روح بزرگ. خاطرات دیمیتری شوستاکوویچ
2009 - یادداشت های یک کشیش گورستان
2013 - پرتره ها به صورت حیله گر تغییر می کنند


نسخه ویدیویی برنامه در کانال یوتیوب ما در لینک زیر موجود است:

لئونید ولیخوف : سلام، Svoboda روی آنتن است - رادیویی که نه تنها شنیده می شود، بلکه دیده می شود. در استودیو لئونید ولخوف، این نسخه جدیدبرنامه "فرقه شخصیت". این در مورد تاریخ نیست، نه در مورد ظالمان گذشته، بلکه مربوط به زمان ما است، در مورد افراد واقعی، سرنوشت، اعمال، دیدگاه های آنها در مورد زندگی اطرافشان است. امروز برای اولین بار در برنامه «فرقه شخصیت» وزیر یک فرقه حضور دارد. اما کشیش اعظم میخائیل آردوفاو نه تنها به دلیل وابستگی به ایمان و کلیسا برای ما عزیز است. با این حال، اول چیزها.

سلام، میخائیل ویکتورویچ. بسیار خوشحالم که شما را در استودیوی ما می بینم.

میخائیل آردوف : من هم خیلی خوشحالم، چون از طرفداران دیرینه رادیو آزادی، شنونده چندین ساله هستم. نکته اصلی این است که وقتی در روستاها خدمت می کردم، یک مزیت داشتم - در آنجا پارازیت وجود نداشت. این چنین خروجی برای من بود.

(ویدیو در مورد M. Ardov. متن صوتی:

مقدر بود که میخائیل آردوف مانند مادرش بازیگر تئاتر مرکزی هنرمند شود. ارتش شوروینینا اولشفسکایا، یا نویسنده ای مانند پدرش، ویکتور آردوف، فئولتونیست معروف شوروی. علاوه بر این، دو تن از برادران او، الکسی باتالوف و بوریس آردوف، مسیر هنری را دنبال کردند. و در همان لانه خانوادگی که او دوران کودکی و جوانی خود را در آن گذراند ، آپارتمانی در خانه ای در بولشایا اوردینکا ، چنین فضای غیرقانونی حاکم بود ، چنین افرادی از آنها بازدید کردند که انتخاب سرنوشت دیگری دشوار بود.

و از لانه افتاد بیرون. در سن بیست و هفت سالگی ، میخائیل آردوف غسل تعمید داده شد ، که پس از آن ، در اوایل دهه 60 قرن گذشته ، نه فقط یک اقدام خارق العاده ، بلکه یک گام سرکشانه بود. و سپس تصمیم گرفت زندگی خود را وقف خدمت به کلیسا کند. با این حال، در اینجا نیز او از لانه افتاد - اکنون لانه کلیسای ارتدکس متعارف روسیه: او به انشقاق رفت. چنین طبیعت سرکش و طوفان جوی در ظاهر مردی آرام و ملایم با چشمانی که مهربانی می تابد.

با این حال، در واقع، گذشته هنری-بوهمی هرگز این مخالف دوبار را رها نمی کند. "اوردینکای افسانه ای" همانطور که آنا آخماتووا خانه والدین خود را نامید و سایه های بزرگانی که در اینجا ماندند، در درجه اول خود آخماتووا، میخائیل زوشچنکو، بوریس پاسترناک، دیمیتری شوستاکوویچ، جوزف برادسکی - همه اینها به لطف خاطرات فوق العاده میخائیل ویکتورویچ.)

استودیو.

لئونید ولیخوف : مایلم گفتگویمان را با سوالی آغاز کنم که نه چندان بی تدبیر و شاید حتی به نوعی کفرآمیز باشد. آیا از اینکه زندگی خود را وقف خدمت به کلیسا و ایمان کردید پشیمان هستید؟

میخائیل آردوف : نه یک دقیقه! هرگز!

لئونید ولیخوف : من جرات نمی کنم از هیچ کس از طبقه روحانیت چنین سوالی بپرسم. و من این را از شما می خواهم ، زیرا از همان گهواره ، کودکی و سپس جوانی شما با زندگی روشن ، رنگارنگ ، با استعداد احاطه شده است. مردم زیبابه طور کلی، زندگی، به یک معنا، شبیه به یک تئاتر، یک کارناوال. و همه اینها را با یک خرقه و دعا عوض کنید ?..

میخائیل آردوف : اینجا یک نکته وجود دارد. آخماتووا مهمترین و پیشروترین نقش را در سرنوشت من و در شکل گیری شخصیت من ایفا کرد. او یک مؤمن بود. با این حال، او به ندرت در مورد این موضوعات صحبت می کرد. برای من، او اولین مؤمن باهوش، باهوش، نماینده مجاز ادبیات بزرگ روسیه بود. او به من آموخت که پوشکین و گوگول و داستایوفسکی را دوست داشته باشم که می دانیم در آنها عنصر مذهبی مهم است، برخی بیشتر و برخی کمتر. و اینگونه بود که کم کم درگیر شدم. به یاد دارم زمانی که در سال 1964 در کلیسای پردلکینو غسل تعمید گرفتم ...

لئونید ولیخوف : وای چه خوب!

میخائیل آردوف : بله، و همچنین خوب بود، زیرا آنجا، به دلیل اینکه خانه پدرسالار در نزدیکی بود، منشی وقت او تمام تلاش خود را کرد و یک فونت واقعی درست کرد. همانطور که انتظار می رفت با غوطه وری کامل غسل تعمید گرفتم ...

لئونید ولیخوف : نه مثل همیشه برای بزرگسالان - آنها فقط آن را در حال حاضر می پاشند ...

میخائیل آردوف : آره. و من یک عصر پاییزی را به یاد می آورم. من او را ملاقات کردم. او را سوار ماشین کردند، بازویش را گرفتم و از حیاط تاریک عبور دادم. و در راه به او گفتم: "آنا آندریونا، من تعمید گرفتم." او فقط یک جمله گفت: "خیلی خوب است که این را به من گفتی." همین.

لئونید ولیخوف : و علاوه بر تأثیر آخماتووا، که عموماً شما را تا حد زیادی در زندگی هدایت کرد، چه چیزی باعث شد که این تصمیم را بگیرید و حتی در موقعیت تاریخی، که در آن از چنین مواردی، به تعبیر ساده، استقبال نشد؟

میخائیل آردوف : اولاً، به زبان روسی، با وجود این ریشه، از کار روزانه ادبی که انجام می دادم، کاملاً خسته شده بودم. درست است، در لنفیلم، به لطف رابطه ام با باتالوف، موفق شدم نویسنده دو فیلمنامه باشم، چیزی برای رادیو، چیز دیگری... اما من قبلاً از همه اینها بسیار خسته شده بودم. و سپس، من بلافاصله این دلیل را درک نکردم: آمدن به کلیسا مهاجرت داخلی بود. داشتیم بیرون می افتادیم زندگی شوروی. ما طرد شده ایم دو دلیل داشت.

پدرم تا سال 1980 زنده نماند، زمانی که من انتصاب را دریافت کردم. اما وقتی به او گفتم که دیگر نمی‌توانم این مزخرفات را انجام دهم، یک جمله فوق‌العاده به من گفت: «با یک لقمه نان نمی‌توانی فوتبال بازی کنی». او مرد خردمندی بود.

لئونید ولیخوف : اما چنین تعصبی نیز وجود دارد که وقتی یک فرد در بزرگسالی غسل تعمید می گیرد، زندگی او به طرز چشمگیری به سمت خوب یا بد تغییر می کند. آیا احساس می کنید که زندگی شما پس از غسل تعمید تغییر کرده است؟

میخائیل آردوف : من اینو حس نکردم .

لئونید ولیخوف : آیا هنگام غسل تعمید نمی ترسیدید و حتی بیشتر از آن وقتی تصمیم گرفتید که خود را وقف ایمان و کلیسا به معنای کامل کلمه کنید، آنها تعمید را چه می نامند؟

میخائیل آردوف : نه

لئونید ولیخوف : اینطوری نبود؟

میخائیل آردوف : از آنجایی که مادر من نیمی لهستانی، نیمی روسی است، پس بر این اساس...

لئونید ولیخوف : درست است، یهودیان بر اساس مادرشان حساب می کنند.

میخائیل آردوف : آره. حتی به نظر می رسد مادربزرگ من ییدیش را نمی دانست و پدرم هم نمی دانست. مطلقاً اینطور نبود. خوب، یک بار در برخی موارد بازتاب این واقعیت وجود داشت که من بدون این خون نبودم، اما هرگز چیز مشخصی نداشتم.

لئونید ولیخوف : واکنش مادرت که آدم فوق العاده و بازیگر خوبی بود به این تصمیم شما چطور بود؟ او زنده ماند تا ببیند شما کشیش می شوید.

میخائیل آردوف : آره! علاوه بر این، من قبلاً او را کاملاً به کلیسا تبدیل کرده ام. او اعتراف کرد.

لئونید ولیخوف : آیا به مادرت در کلیسا پیوستی؟

میخائیل آردوف : بله، اما این در سال های آخر است. فقط خیلی خوب برداشت کرد

لئونید ولیخوف : اما مادرت غسل تعمید داده شد.

میخائیل آردوف : بله حتما.

لئونید ولیخوف : و تا جایی که من می دانم، در شرایط بسیار جالبی که مربوط به فرونزه است.

میخائیل آردوف : بله، چون فرونزه دوست مادربزرگ من بود. یادم می آید که مادرم این را به من گفت. ما در اتاق غذاخوری در Ordynka (من و چند تن از دوستانم) نشسته بودیم و من ناگهان پرسیدم: "تو کی بودی؟ پدرخواندهاو گفت: "فرونز." تقریباً سقوط کردیم! ( خنده در استودیو) پس فکر کردم باید درباره فرونزه فیلمی به نام «پدرخوانده» بسازم. ( خنده در استودیو)

لئونید ولیخوف : حیرت آور! وقتی یک شخص واقعاً خود را با H بزرگ، حلقه، قلاب وارد تاریخ می‌کند - چگونه همه چیز می‌چسبد , آره؟

میخائیل آردوف : پدرم داشت برادر جوانتر - برادر کوچکترمارک افیموویچ. او دکتر، کاندیدای علوم بود. متأسفانه او خیلی زود از دنیا رفت، به نظر من در سال 1962 در حالی که از پدرم کوچکتر بود. و آخرین سمت او این بود - او مسئول بود بخش جراحیبیمارستان هایی برای بلشویک های قدیمی در بزرگراه علاقه مندان، نه چندان دور از خانه کهنه سربازان صحنه. دهه 50 بود. بلشویک های قدیمی و بلشویک ها از تبعید بازگشتند. و این بیماران او بودند. و او گفت که مثلاً یک پیرزن بلشویک به او گفت: "مارک افیموویچ، می توانی من را به تنهایی منتقل کنی؟" ( خنده در استودیواو به او گفت: "از تو خواهش می کنم، اصطلاحات زندان خود را - در یک بند" بگذار! بنابراین، هنگامی که آنها آماده می شدند، در مورد اینکه چگونه می توانند بروند، بحث کردند تاریخ شوروی، اگر استالین قدرت را به دست نمی گرفت. و سپس یک روز مرحوم عمویم پرسید: "خب، باشه. اگر استالین نیست، پس کی می تواند باشد؟" و آنها یک صدا گفتند: "فرونزه." بنابراین، سرنوشت او مهر و موم شد.

لئونید ولیخوف : ما "داستان ماه خاموش نشده" پیلنیاک را به یاد می آوریم، جایی که همه چیز گفته می شود که چگونه به دستور استالین، فرونزه را با چاقو روی میز عمل کشته اند. وقتی او را باز کردند، متوجه شدند که زخمی که او را جراحی کرده بود، در قفقاز بهبود یافته است، همه چیز خوب شده است. همه چیز او سالم بود.

میخائیل آردوف : آره.

لئونید ولیخوف : او البته یک رقیب قوی و چهره درخشانی بود.

اما اکنون اجازه دهید از دنیای سکولار وارد دنیای کلیسا شویم. اکنون همه این دسیسه ها و درگیری های مرتبط با کلیسای ارتدکس روسیه به وضوح قابل مشاهده است. که در زمان شورویهمه اینها کاملاً از ما پنهان بود. بعد تصویر طوری بود که از یک طرف کلیسا مظلوم بود قدرت شورویاز سوی دیگر، همه آن اشباع شده است، پر از کارمندان بدن های شناخته شده برای ما. با توجه به خاطرات شما در آن زمان، در کلیسای ارتدکس روسیه افراد صادق، شایسته و افراد دو چهره و دو طرفه وجود داشت؟

میخائیل آردوف : نمی توانم این را بگویم. من یک کشیش روستا بودم. من می دانستم که در آنجا نیروها وجود دارد و همچنین اعزام شده اند. و حتی یکی از افسران کا.گ.ب، که اکنون فوت کرده است، به من گفت که با رفیقش وجود دارد داستان وحشتناک. به او دستور داده شد که کشیش شود. و همسرش گفت - من کشیش نمی شوم. اگه کشیش بشی طلاق میگیریم می توانید تضاد کلاسیک عشق و وظیفه را تصور کنید؟!

لئونید ولیخوف : برخورد شکسپیر! و چه تصمیمی گرفت؟

میخائیل آردوف : من این را نمی دانم. من در جریان نبودم. به حوزه علمیه هم اعزام شدند. چنین کنستانتین میخائیلوویچ خرچف وجود داشت ...

لئونید ولیخوف : رئیس کمیته امور مذهبی.

میخائیل آردوف : شورای امور مذهبی. و حالا که این شورا تمام شد، صحبت کرد و مصاحبه کرد. و او چنین گفت: "ما 70 سال است که با کلیسا می جنگیم. به ویژه چگونه؟ ما آن را طوری ترتیب دادیم که کلیدی ترین و مهمترین مناصب توسط بد اخلاق ترین و فاسدترین افراد اشغال شود. خنده در استودیو) و حالا ما می خواهیم که این افراد به ما احیای معنوی بدهند!»

لئونید ولیخوف : چه بدبینی زیرکانه.

میخائیل آردوف : آره. من فقط نفس نفس زدم این همه تشخیص برای شماست. البته آنها همه چیز را تحت کنترل داشتند.

لئونید ولیخوف : اما هنوز خیلی از افراد مخلص، صادق و شریف بودند.

میخائیل آردوف : بله قطعا! این پروژه رفیق استالین بود که عمدتاً کشورهای خارجی را هدف قرار می داد. پس از همه، او یک نام مستعار جدید به کلیسا داد. این کلیسای ارتدکس روسیه هرگز نامیده نشد - روسی. و هدف کلیسای ارتدکس روسیه مبارزه با کلیسای روسیه در خارج از کشور بود.

لئونید ولیخوف : از چه زمانی و چرا شروع به نوشتن کردید؟ ژن های پدری تا چه حد کار می کردند؟ در جوانی نمی خواستی مثل پدرت باشی که در خاطرات خیلی ها، از جمله پدر و مادرم، از یک طرف فئولتونیست شوروی بود و از طرف دیگر، بسیار درخشان، جذاب و کاملاً حس شوخ طبعی شگفت انگیز، یک بون ویوان، بسیار زیبا، مورد علاقه زنان؟

میخائیل آردوف : ببینید، دهه های 50 تا 60، که در آن به عنوان نویسنده می توانستم پیشرفت کنم، دهه 20 یا اوایل دهه 30 نیست. در آن روزها او می توانست با زوشچنکو، ایلف و پتروف دوست شود. آنها مجلات داشتند - "چوداک" کولتسفسکی ...

لئونید ولیخوف : "تمساح" ...

میخائیل آردوف : آره. و در زمان من همه چیز خشک شده بود، بسیار شکنجه شده بود. درک خود در این محیط کاملا غیر واقعی بود. لازم بود به حزب بپیوندید، رمان ها یا فیلمنامه های صنعتی مربوطه را بنویسید. این نمایشنامه درباره چیست؟ درباره عشق و دوستی مردم شوروی. این چیزی است که می توانید در مورد آن بنویسید.

لئونید ولیخوف : اصطلاح دیگری وجود داشت - در مورد مبارزه بین خوب و بهترین. ( خنده در استودیو)

میخائیل آردوف : آره. خوب با عالی

لئونید ولیخوف : و اکنون می خواهم در مورد خانه والدین معروف شما - خانه در Ordynka - صحبت کنم. من می خواهم با آنا آندریونا آخماتووا شروع کنم. دوستی والدین شما با آخماتووا چگونه آغاز شد؟ چگونه خانه شما در Ordynka اساساً به خانه دوم او تبدیل شد؟ من از ویکتور افیموویچ در خاطراتش در مورد آخماتووا خواندم که در دوره از اواسط دهه 1930 تا 1966 تقریباً بیشتر از لنینگراد با شما زندگی می کرد ...

میخائیل آردوف : نه، در دهه 30 اینطور نبود، اما با شروع دهه 40، به خصوص پس از فرمان معروف سال 1946 و در سال 1949 دستگیری لو نیکولایویچ، که بلافاصله به لفورتوو منتقل شد، او واقعاً زمان بیشتری را در Ordynka صرف کرد. نسبت به لنینگراد

لئونید ولیخوف : چگونه اتفاق افتاد؟ چه چیزی تو را اینقدر نزدیک کرد؟

میخائیل آردوف : خیلی ساده اتفاق افتاد. اکنون، افسوس، خانه نویسنده در نشچوکینسکی لین، که خیابان فورمانوف بود، جایی که ماندلشتام در یک ورودی طبقه 5 زندگی می کرد، و پدر و مادر من در طبقه 1 زندگی می کردند، ویران شده است. و چنین شواهدی از اما گریگوریونا گرشتاین وجود دارد. مادرم خوشگل بود بنابراین، ماندلشتام، وقتی چند مهمان را به محل خود در طبقه 5 برد، در طبقه 1 زنگ خانه ما را زد و مادرم در را باز کرد. او گفت: یک دختر زیبا اینجا زندگی می کند. ( خنده در استودیو) و مهمانش را به طبقه بالا برد.

لئونید ولیخوف : او فردی خودجوش بود.

میخائیل آردوف : بله کاملا! و چنین روابط حسنه همجواری شکل گرفت. و سپس یک روز آخماتووا با پسرش لو نیکولایویچ وارد شد. آپارتمان ها کوچک بودند. و جایی برای دو نفر نبود. و از لوا خواستند که شب را بگذراند و 2-3 روز پیش پدر و مادرم بماند. همانطور که پدرش می نویسد ، ظاهراً لوا به مادرش گفته است که آردوف ها مردم خوبی هستند. سپس آنها شامی را صرف کردند که در آن با هم بودند، لو نیکولایویچ و آنا آندریونا. و سپس همانطور که آنا آخماتووا گفت آنچه اتفاق افتاد رخ داد. ماندلشتام دستگیر شد. و او دیگر نمی توانست در آنجا متوقف شود. و سپس آنچه جالب بود این بود. مامانم واقعا حال کرد سال های طولانیاو بهترین دوست. سه روز قبل از مرگش، آخماتووا کتاب "دوران زمان" را نوشت - "به نینای من که همه چیز را در مورد من می داند."

لئونید ولیخوف : حیرت آور!

میخائیل آردوف : وقتی او برای اولین بار به خانه نقل مکان کرد، پدر و مادرم از احترام خسته شده بودند. و سپس یک روز عصر آنها جایی را ترک کردند و آخماتووا گفت: "و من در خانه خواهم نشست و کار خواهم کرد." و پدر از در گفت: فرهنگ لغت قافیه در قفسه سمت چپ است. ( خنده در استودیو) او خندید و یخ آب شد. پس بعدا شوخی کردند.

لئونید ولیخوف : با همان طول موج بیرون آمدند.

میخائیل آردوف : بله بله.

لئونید ولیخوف : هر دو حس شوخ طبعی داشتند.

میخائیل آردوف : او حس شوخ طبعی فوق العاده ای داشت. وقتی ما قبلاً در Ordynka زندگی می کردیم ، پدرم دوست داشت در امتداد Pyatnitskaya قدم بزند. همه فروشندگان آنجا او را می شناختند. چند شیرینی له شده آورد. و بنابراین او به نوعی آمد و گفت: "باز هم آب نبات ها له شدند" که آخماتووا گفت: "آیا آنها حتی در مقابل شما له شده اند؟" ( خنده در استودیو). در چنین سطح روزمره ...

لئونید ولیخوف : با این وجود، به اولین مورد کوچک اشاره نکنیم، اما آپارتمان در Ordynka نیز یک قصر نبود، اینطور نیست؟

میخائیل آردوف : یک آپارتمان میانی هم بود. پس از نشچوکینسکی، والدینم یک آپارتمان 2 اتاقه در لاوروشینسکی دریافت کردند. من را در سال 1937 از زایشگاه به لاوروشینسکی آوردند. اتفاقاً این در همان ساختمان پاسترناک بود که باید بگویم دو آپارتمان آنجا بود.

و در اینجا دو داستان وجود دارد. اولی با پاسترناک مرتبط است. من تازه متولد شده بودم، تقریباً در همسن و سال من اکنون لنیا پسر مرحوم پاسترناک بود. و والدین من برای وزن کردن نوزادان ترازو داشتند. و بوریس لئونیدوویچ پایین آمد، هفته ای یک بار این ترازو را برای وزن کردن لنیا برداشت و آنها را بازگرداند. و به این ترتیب نوعی رابطه آغاز شد. و یک روز پاسترناک به پدرش گفت: یکی از کتابهایت را به من بده. پدرم مجموعه ای از داستان ها را به او داد. و دفعه بعد که پاسترناک آمد، یک جمله عالی گفت: "میدونی، من واقعاً دوستش داشتم. به نظرم می رسد که شما می توانید خود را تا حد زیادی به دوران تحمیل کنید." ( خنده در استودیو) اینجا!

و سپس پدرم این آپارتمان را با یک آپارتمان در Ordynka که یک آپارتمان 4 اتاقه در نظر گرفته می شود معاوضه کرد. اما یک اتاق چهار وجود دارد متر مربع. این اتاق «اتاق آلیوشا» نام داشت، اما آخماتووا در آنجا زندگی می کرد. به هر حال ، او در آنجا با تسوتایوا ملاقات کرد و با او آشنا شد.

لئونید ولیخوف : اما آیا چنین دیدارهای مکرر او سنگین نبود؟ و او فردی بود... چنین ملکه ای.

میخائیل آردوف : با توجه به اینکه همه ما چقدر به او احترام می گذاشتیم و به او عشق می ورزیدیم، این امر در دستور کار قرار گرفت. او آمد - آلیوشکا برای این کار بیرون رانده شد. بعداً وقتی شروع به کسب درآمد از طریق نقل و انتقالات درست کرد، اولین مسکویچ قدیمی خود را به آلیوشا به عنوان غرامت داد. آلیوشا به افتخار او این ماشین را "Anechka" نامید.

لئونید ولیخوف : هدیه سلطنتی

میخائیل آردوف : آره. آلیوشا در آن زمان با ایرا روتووا ازدواج کرد. و با ورود آنا آندریونا به مادر و ناپدری ایرینا رفتند. آن موقع همه دور هم جمع شدند.

لئونید ولیخوف : به یاد آوردم که چگونه لو نیکولایویچ گومیلیوف دوست داشت در مورد او صحبت کند - "او سلطنت کرد."

میخائیل آردوف : نه، اینطور نیست: "مامان، پادشاه نباش."

لئونید ولیخوف : آیا او زمان زیادی را در خانه شما گذراند یا نه؟

میخائیل آردوف : نه! واقعیت این است که فقط گاهی این اتفاق برای برخی غریبه ها می افتاد که او می خواست به آنها الهام بخشد یا چیزی نشان دهد. اما به طور کلی، من بهترین تعریف را از این نظر از یک فرد بسیار باهوش و با استعداد، لیدیا یاکولوونا گینزبورگ، خواندم. اونو بخور کتاب بزرگبه نظر من کوشنر خاطرات و مقالاتی منتشر می کرد. این یک کتاب فوق العاده است. و در آنجا می نویسد که چگونه آخماتووا را برای اولین بار در یک مهمانی دید. احتمالاً هنوز اوایل دهه 30، شاید حتی دهه 20 بود. تعریف او کاملاً دقیق است: "آخماتووا مانند ملکه ای رفتار می کرد که از تاج و تخت خود در یک استراحتگاه بورژوایی محروم شده است." ( خنده در استودیو)

لئونید ولیخوف : چه مردمی بودند! چگونه می دانستند که چگونه همه چیز را دقیقاً فرموله کنند!

میخائیل آردوف : آره. این بهترین تعریف است. او ارزش خود را می دانست. اما خانه دارهایی که ما او را دوست داشتیم احتمالاً بهترین دوستشان می دانستیم، زیرا او با همه بسیار دوستانه و مؤدبانه صحبت می کرد. و بسیاری از نویسندگان و افراد دیگر خود را دوستان نزدیک او می دانستند، زیرا او با آنها بسیار دوستانه رفتار می کرد. به عنوان مثال، مارگاریتا ایوسیفونا آلیگر، یا ناتالیا ایوسیفوفنا ایلینا. و او دوستانی داشت - مادرم و ماریا سرگیونا پتروف ، یک شاعر فوق العاده. و در سن پترزبورگ، شاید او مقداری داشت. اما من آنها را نمی دانم.

لئونید ولیخوف : این ظاهراً آموزش واقعی است، اشراف واقعی.

میخائیل آردوف : قطعا! قطعا! و او ما را به گونه ای بزرگ کرد که با همه خیلی ساده صحبت کرد ... الکسی سورکوف از او حمایت کرد ، مجموعه های کوچک او را منتشر کرد ...

لئونید ولیخوف : اجازه دهید به مخاطب خود، الکسی سورکوف، یکی از رهبران اتحادیه نویسندگان آن زمان، یادآوری کنیم.

میخائیل آردوف : آره. او خودش شاعر بود. او ارزش او را درک کرد و هر کاری از دستش بر می آمد انجام داد. بنابراین، در تمام مدت او با النا اوتوونا، منشی سورکوف و به نظر من، سوفیا آنتونونا، با همسرش تلفنی مذاکره می کرد. و یک روز آخماتووا با سوفیا آنتونونا صحبت کرد، تلفن را قطع کرد و گفت: "آنا آندریونا و سوفیا آنتونونا تقریباً از بازرس کل هستند." خنده در استودیو) او چنین واکنش هایی داشت.

لئونید ولیخوف : چه شوخ طبعی! اما شما شرکت جوان خود را داشتید - هم برادرتان و هم یکی.

میخائیل آردوف : ما با آلیوشا همراه نبودیم. او خیلی بزرگتر بود.

لئونید ولیخوف : افراد فوق العاده ای هم آنجا بودند، از جمله الکساندر پاولوویچ نیلین که زمانی روی این صندلی می نشست. شما جوانان چگونه به او نگاه کردید - او را بت کنید، به دهان او نگاه کنید؟

میخائیل آردوف : ما با او احترام باورنکردنی داشتیم، اما در عین حال از آنجایی که او برای طنز ارزش زیادی قائل بود، گاهی اوقات او را با برخی از شوخی های خودمان سرگرم می کردیم. به یاد دارم که او واقعاً از نکراسوف برای "سرخ بینی فراست" قدردانی کرد. او گفت که این یک شعر بزرگ روسی است زیرا هیچ تأثیری از پوشکین در آن وجود ندارد. زیرا تمام شعرهای دیگر تقریباً توسط "یوجین اونگین" سرکوب شده است. و او این جملات را دوست داشت: "هر که پیراهن شخم زن را درآورد // کیف گدا را دزدید." یک بار از کنارش رد شدم و گفتم: هر که پیراهن را از تنش درآورد // کیف گدا را دزدید. آنقدر شروع به خندیدن کرد که صورتش را با دستانش پوشاند. خندیدن در آن سن برایش ناخوشایند شد. اینها کارهایی است که ما انجام دادیم.

لئونید ولیخوف : جایی خواندم که ایلف به نوعی او را با مادرشوهر پدرت اشتباه گرفته است.

میخائیل آردوف : من هم اخیرا این را در دفترش خواندم. او همچنین در لاوروشینسکی زندگی می کرد. و این کتیبه است: "من وارد شدم و یک زن مسن را دیدم. فکر کردم مادرشوهر ویکتور چقدر سختگیر است." و معلوم شد که آخماتووا است. ( خنده در استودیو.)

لئونید ولیخوف : چقدر روشن و رنگارنگ و زندگی جالب. پاسترناک جلسات خانه شما را چه می نامید؟ "برخورد قطار در ایستگاه آخماتوفکا؟

میخائیل آردوف : آره. اما سپس "برخورد قطار" حذف شد. و درست زمانی که قرار بود افراد زیادی به سراغ او بیایند، او گفت: "امروز آخماتوفکا بزرگ است."

لئونید ولیخوف : والدین هم کاملاً به این وفادار بودند، درست است؟

میخائیل آردوف : کاملا! علاوه بر این، به عنوان یک قاعده، "برخورد قطار" به ندرت اتفاق می افتاد و او هر بار یک نفر را در این اتاق کوچک پذیرفت. او روی یک عثمانی نشسته بود و دو صندلی وجود داشت - یکی کنار میز و دیگری کنار در.

لئونید ولیخوف : و دیگر آن را آنجا نخواهی گذاشت.

میخائیل آردوف : نه! معمولاً او مهمانان را یکی یکی در آنجا پذیرایی می کرد. دو بار به یاد من سولژنیتسین آنجا بود، اما به سالن نرفت. اما او تعدادی از آنها را به اتاق مشترک، به اتاق غذاخوری برد تا به آنها چای بدهد.

لئونید ولیخوف : بیایید به دیدار با تسوتایوا برگردیم. به نظر من این نه تنها اولین دیدار آنها، بلکه آخرین دیدار آنها نیز بود؟

میخائیل آردوف : نه یکی دو روز بعد آنها برای دومین بار در نیکلای ایوانوویچ خارجیف در مارینا روشچا ملاقات کردند. و آخماتووا این را در دفترچه های خود دارد. و می گوید که وقتی آنها شروع به ترک کردند، در حالی که لباس می پوشیدند، تسوتایوا گفت که چگونه پاسترناک در پاریس او را برای کمک به خرید کت برای زینیدا نیکولایونا برد. اما در همان زمان گفت: تو سینه های مجلل او را نداری.

لئونید ولیخوف : چه بی تدبیری، با توجه به اینکه تسوتایوا چقدر عاشق او بود!

میخائیل آردوف : آره. و من در یادداشت های خود در مورد این مکان نظر دادم به طوری که حاوی یک داستان کوتاه شگفت انگیز است - مجسمه نیم تنه زینیدا نیکولایونا و سه شاعر بزرگ: یکی آن را گفت، دیگری آن را به یاد آورد و سومی آن را نوشت. ( خنده در استودیو) اما او بود فرزند مطلق. شیرخوارگی کامل...

لئونید ولیخوف : رابطه آنها با تسوتایوا آمیخته بسیار پیچیده ای از همه چیز در جهان است. او هنوز عاشق او بود، اما برای او قبلاً به یک احساس کاملاً شاعرانه تبدیل شده بود. او مردی پرشور بود.

اما ملاقات آنها در خانه شما، آخماتووا و تسوتاوا، به نوعی شادی و نشاط نبود...

میخائیل آردوف : او کاملاً ناراضی بود.

لئونید ولیخوف : تسوتاوا در وضعیت وخیمی بود.

میخائیل آردوف : هر دو. افرون هنوز مورد اصابت گلوله قرار نگرفته بود، اما قبلاً مانند دختر تسوتاوا در زندان بود. و آخماتووا یک پسر دارد.

لئونید ولیخوف : و پونین هم همینطور.

میخائیل آردوف : خب پونین دیگه شوهر نبود.

لئونید ولیخوف : با این وجود، آنها در یک خانه، در یک آپارتمان زندگی می کردند. و او نیز برای او کار می کرد.

میخائیل آردوف : آره. مادرم آنجا از آنها چیزی پذیرایی کرد و برایشان غذا آورد. همانطور که مادرم به یاد می آورد، آنا آندریونا، با دیدن مارینا ایوانونا، مشخص بود که غم و اندوه او را تحت تأثیر قرار داده است. سپس این در اشعار آخماتووا منعکس شده است. او شعری دارد که شروع می‌کند: «نامرئی، دوتایی، مرغ مقلد... (...) // سپس از برج مارینکا فریاد می‌کشی.» و "برج مارینکا" در کولومنا - ظاهراً مارینا منیشک در آنجا زندانی شده است.

"امروز به خانه برگشتم،

زمین های زراعی عزیز را تحسین کنید

چه اتفاقی برای من افتاد!

پرتگاه عزیزانم را بلعید

و خانه پدر و مادرم غارت شد...»

ما امروز با شما هستیم، مارینا،

نیمه شب در پایتخت قدم می زنیم،

و پشت سر ما میلیون ها نفر از آنها هستند،

و دیگر راهپیمایی ساکتی وجود ندارد...

و در اطراف ناقوس مرگ است

بله، مسکو ناله خشن است

کولاک، مسیر ما.

این در مورد آن جلسه در مارینا روشا است.

لئونید ولیخوف : سوال من در مورد فرمان 1946 است. تا آنجا که من می دانم، والدین شما در حمایت از آنا آندریونا بسیار فعال بودند.

میخائیل آردوف : مامان رفت سن پترزبورگ و آوردش. جزئیات خوبی بود از خانه ما در Ordynka و خانه نویسنده در Lavrushinsky تا ایستگاه مترو Novokuznetskaya باید در امتداد همان Klementovsky Lane بروید. و به این ترتیب، وقتی مادرم با آخماتووا راه می‌رفت، مادرم گفت که اگر نویسندگان در امتداد کلمنتوفسکی قدم می‌زدند، از آن طرف این خط عبور می‌کردند تا با او تماس نگیرند و به او سلام نکنند.

لئونید ولیخوف : دوران سختی برای آنا آندریونا بود. اما به نظر می رسد، با توجه به خاطرات او، او آن را به گونه ای کاملاً رواقی تحمل کرده است.

میخائیل آردوف : در مورد قطعنامه، او گفت که برای زوشچنکو این البته یک تراژدی، یک فروپاشی است، اما برای او تکرار آن چیزی است که سال ها شنیده شده است. بله، او به نوعی آن را به شکلی رواقی پذیرفت.

لئونید ولیخوف : زوشچنکو قطع شد و کشته شد.

میخائیل آردوف : آره. پس از آن زمانی که "ذوب" آغاز شد، امید داشت. او رسیده است. من او را می پرستم و هنوز هم بسیار دوستش دارم. و سپس در سال 1954 جلسه ای با دانشجویان انگلیسی برگزار شد و او گفت که در قطعنامه بی عدالتی وجود دارد. او دوباره ضربه خورد. همین.

لئونید ولیخوف : او دچار اختلال روحی شدید شد.

میخائیل آردوف : آره. پس از صدور حکم، او دو بار به دیدار ما رفت - یک بار در سال 1954 و آخرین بار کمی قبل از مرگش در سال 1958. در سال 1954، آنها هنوز در حال برنامه ریزی برای تأسیس نوعی مجله طنز با آردوف بودند. و سپس - بنگ! - و دوباره آن را اعمال کردند. و ظاهراً او شروع به نوعی شیدایی آزار و اذیت کرد. چون وقتی اومد شام بود... مامانم میگه: میشا چرا هیچی نمیخوری؟ در شام چیزی نخورد. او گفت: "می بینی نینوچکا، چه داستان عجیبی است. من همیشه احساس می کنم قرار است مسموم شوم." و درگذشت... اتفاقاً در مورد مرگ گوگول بسیار نوشت. او درست مانند گوگول مرد. گوگول نیز از خوردن غذا خودداری کرد.

لئونید ولیخوف : نمی توانم از رابطه او با پدرت بپرسم. زیرا اینها، گویی، دو سرنوشت هستند، از جهاتی مشابه، از جهاتی متضاد. پدرم نویسنده موفقی بود...

میخائیل آردوف : زوشچنکو نویسنده ای فوق العاده موفق بود.

لئونید ولیخوف : در اين لحظه - فعلا.

میخائیل آردوف : بله، فقط تا سال 1946، تا پایان جنگ. پدرم خیلی او را تحسین می کرد! او داستانی در مورد آن دارد - چگونه او را ملاقات کرد، چگونه به او نگاه کرد. زوشچنکو فقط لبخند زد و بس. و او خیلی بود داستان خوب. یک روز آنها از اوگنی پتروویچ پتروف دیدن کردند. زوشچنکو، پدرم و ایلف و پتروف بودند. و سپس از جایی تماس گرفتند و زوشچنکو، ایلف و پتروف را دعوت کردند تا صحبت کنند. و زوشچنکو را بگیرید و بگویید: "ویتا، بیا با ما هم برویم." و ناراحت شدند. زیرا آنها معتقد بودند که آنها برابر زوشچنکو هستند و آردوف پست تر. ( خنده در استودیو)

لئونید ولیخوف : من نمی توانم در مورد یک مهمان دیگر از Ordynka بپرسم ، اگرچه فردی از نسل کاملاً متفاوت جوزف برادسکی است. چه سرنوشتی او را به اوردینکا رساند؟

میخائیل آردوف : و این چه چیزی است. در سال 1962، فکر می کنم، مادرم که از کوماروف از آنا آندریونا آمده بود، گفت که چهار شاعر جوان در آنجا ظاهر شده اند. سپس بابیشف آنها را "یتیمان آخماتوف" نامید. برادسکی در میان آنها بود. مامان این داستان را گفت. برادسکی قبلاً در سامیزدات سن پترزبورگ توزیع شده بود. و سپس یک خانم جوان به آخماتووا در کوماروو آمد. و به هر حال، او گفت: "من همه برادسکی را دارم." آخماتووا گفت: "چطور می توانی همه برادسکی را بگوییم وقتی برادسکی 22 سال دارد؟" اما در همان لحظه در باز شد و برادسکی وارد شد و دو سطل آب آورد. او گفت: "اینجا کل برادسکی شماست." ( خنده در استودیو) و به لطف آخماتووا، او با ما ظاهر شد.

سولومون ولکوف دارد قطعه بزرگدر مورد Ordynka افسانه ای، جایی که او شرکت ما، جشن با آخماتووا، و پدر و مادر من را توصیف می کند. در عین حال او فردی فوق العاده ظریف بود. مثلاً اگر صبحانه می خورد، برای ناهار نمی ماند. و او یک گدای مطلق بود. و بعد چیزی به دست آوردم. و به او غذا دادم. ما یک کباب فروشی بسیار مناسب در Pyatnitskaya داشتیم. و شما می توانید از حیاط پاساژ عبور کنید. و ما در آنجا گوشت بسیار مناسبی خوردیم. و اینجا داریم از این حیاط پاساژ می گذریم. او به من می گوید: "میخائیل! من شروع به نوشتن شعر کردم." و او شروع به خواندن برای من کرد: "یک روز بریا به آرامگاه می آید. // و می بیند که کسی در جعبه را زیر و رو می کند. هیچی وجود نداشت. فقط یک پژواک // کمی به طور شنیدنی تکرار شد - جرات، جرات." من می گویم: "عالی! به سادگی عالی! هیچ چیز دیگری لازم نیست." او می گوید: «و فکر کردم که باید بیشتر بنویسم». و در ادامه: "چکا در حرکت است. آباکوموف..." من می گویم: "نیازی نیست، نیازی به چیزی نیست! همین!"

لئونید ولیخوف : عبارت فوق‌العاده‌اش را زمانی خواندم که در حال آماده شدن برای رفتن بود، زیرا گفت: «رفتن از اینجا غیرممکن است، اما شما هم نمی‌توانید زندگی کنید».

میخائیل آردوف : آره. اما او را بیرون کردند.

لئونید ولیخوف : و در آنجا به نحوی در ایالات متحده ملاقات کردید.

میخائیل آردوف : بله یکبار. این درست در سالگرد مرگ آخماتووا در 5 مارس 1995 بود. با دیدن من در روسری، طاقت نیاورد و گفت: "عجب بالماسکه ای!" ( خنده در استودیو) و سپس با او به خانه اش رفتیم.

لئونید ولیخوف : او مردی کنایه آمیز بود.

و اکنون، با خندیدن، می خواهم در مورد رویدادهای مدرن، جدی صحبت کنم.

میخائیل آردوف : خوب.

لئونید ولیخوف : شما سال هاست که با کلیسای ارتدکس روسیه مخالف بوده اید. شما اغلب او را به خاطر اعمال و اظهارات خاص سلسله مراتب انتقاد می کنید. اما این چیزی نیست که می خواهم بپرسم. این کل ماجرای اوکراین است. اولاً، چگونه به این رویدادها نگاه می کنید؟ ثانیاً، آیا کلیسای ارتدکس روسیه می تواند کاری برای حل این مناقشه انجام دهد، آن را نرم کند، آن را از بین ببرد، یا شاید کاری انجام دهد که برای ما ناشناخته است؟

میخائیل آردوف : من از این وضعیت خیلی ناراحتم. چون ما در همه جای دنیا در دوران مطلقا زشتی زندگی می کنیم و اینجا به خصوص زشت است. و من در اینجا نه درست می بینم و نه غلط. اوکراین محصول رفیق استالین است که ابتدا دونباس را به منطقه پولتاوا و کیف و سپس دو قطعه دیگر از لهستان و یک قطعه اتریش-مجارستان را ضمیمه کرد. چنین حالتی نمی تواند وجود داشته باشد. به قول گورباچف، استالین کل کشور را مین گذاری کرد! در گرجستان، چه کسی خودمختاری آبخازیا را مطرح کرد؟ چه کسی اوستیا را به دو قسمت تقسیم کرد؟ چه کسی قره باغ را به آذربایجانی ها داد؟ او همین کار را در داخل انجام داد آسیای مرکزی. چه کسی قزاق های یایک را به قزاقستان داد؟ من دوبار به سمرقند رفته ام. این شهر شگفت انگیز ساکنان تاجیک است که متعلق به ازبکستان است. او کل کشور را استخراج کرد. برای چی؟ برای اینکه همیشه دلیلی برای اعزام نیروهای مجازات داشته باشیم. از یک طرف، من برای اوکراینی‌ها، واقعی‌ها، راست‌بانک‌ها متاسفم. اما از طرفی این روس های دونباس چرا باید زبان اوکراینی یاد بگیرند و از زبان خودشان استفاده نکنند؟! این همه یک کابوس کامل است. و هیچ راهی برای خروج از این وجود ندارد.

این دموکرات ها نبودند که اتحادیه را نابود کردند، بلکه کمونیست ها بودند که امپراتوری روسیه را نابود کردند. و این عبارت "دنیای روسیه" یک اختراع جدید است. در روسیه دنیای روسی وجود نداشت. بود امپراتوری روسیه. آنجا هم ملیت نداشت. فقط دین بود.

لئونید ولیخوف : امپراتوری منحصر به فردی بود که در لبه هایش رشد کرد. او همه چیز را در خودش جذب کرد.

میخائیل آردوف : آره. در مورد کلیسای ارتدکس روسی پاتریارک مسکو، آنها نمی توانند کاری انجام دهند.

لئونید ولیخوف : نمیتونم یا نمیخوام؟

میخائیل آردوف : نمیشه آنها احتمالاً آنجا چیزی می خواهند، وظایفی را دریافت می کنند، اما کاری انجام نمی دهند. زیرا در اوکراین بیشتر از مسکو ایمانداران وجود دارد، اما نه آنقدر که این موضوع اهمیت تعیین کننده ای داشته باشد.

لئونید ولیخوف : با این اوصاف. یه چیز هست که نمیتونم بفهمم در میان مؤمنان یک پدرسالار وجود دارد، یک فرد مرجع. این از یک طرف است. از سوی دیگر، در دنیای کاتولیک، پاپی وجود دارد که در مأموریت های خود سفر می کند. به یاد دارم که یکی پس از دیگری، سه پاپ، که با ژان پل دوم شروع شد، در آوردن کوبا کوچک به دنیای متمدن شرکت کردند و آن را از انزوایی که در آن قرار داشت بیرون آوردند. آنها به کوبا رفتند، جایی که میلیون ها مؤمن به موعظه های آنها گوش دادند. در نتیجه، این موضوع با موفقیت بزرگی مانند نزدیکی با ایالات متحده و رفع محاصره روبرو شد. و پاپ فعلی در این امر مشارکت فعال داشت. پدرسالار کریل در وضعیت فعلی روسیه و اوکراین - آیا رفتن او به ماموریت غیرممکن است؟ حسن نیتبه همان کیف؟

میخائیل آردوف : حداقل سه کلیسای ارتدکس در آنجا وجود دارد. از این رو بسیاری از مردم از دیدارهای او استقبال نمی کنند.

لئونید ولیخوف : یادم می آید که چند سال پیش چگونه او را در غرب اوکراین هو کردند.

میخائیل آردوف : این بابات نیست.

لئونید ولیخوف : این واقعیت که پدرسالار "پدر شما نیست"، آیا این نوعی ضعف کلیسای ارتدکس روسیه است؟

میخائیل آردوف : نه برعکس، این قدرت ارتدکس است که پاپ وجود ندارد و نمی تواند باشد.

لئونید ولیخوف : منظورم اقتدار فرد، اقتدار فیگور است.

میخائیل آردوف : مهم نیست اقتدار پاپ کلیسای کاتولیکنمی توان با هیچ اسقف کلیسای ارتدکس مقایسه کرد. و این مزیت کلیسای ارتدکس است.

لئونید ولیخوف : چرا؟

میخائیل آردوف : بله، چون کلیسای جامع است. و پدرسالار جهانی هیچ قدرتی ندارد. اما حالا همه چیز تمام می شود.

لئونید ولیخوف : و وابستگی کلیسای ارتدکس روسیه به دولت سکولار، به قدرت سیاسی فعلی - آیا این نیز به نظر شما ویژگی منحصر به فرد ارتدکس است؟

میخائیل آردوف : نه کلیسای ارتدوکس روسیه زاییده افکار رفیق استالین است. او بود که آن را در سال 1943 تأسیس کرد، دستور داد سرگیوس به عنوان پدرسالار انتخاب شود و همه چیز. در کتابی که امروز به شما دادم، مقاله ای دارم که در سال 1918، زمانی که آخرین شورای قانونی کلیسای ارتدکس روسیه یک پدرسالار را انتخاب کرد، این یک پیروزی تاکتیکی بود، اما یک شکست استراتژیک. زیرا به استالین اجازه داد تا در سال 1943 یک پدرسالار انتخاب کند. و با کمک رشوه ها و هدایا به اسقف های یونانی همه چیز را شناختند. اما این یک ساختار کاملاً متعارف نیست.

لئونید ولیخوف : یک ساختار غیر متعارف هنوز توسط پیتر ایجاد شد - سینود مقدس.

میخائیل آردوف : بله، تخلف قابل توجهی بود. با این حال، نه اینگونه، نه در این مقیاس.

لئونید ولیخوف : آیا فکر می کنید که استالین بیش از پیتر در سرنوشت کلیسای ارتدکس دخالت کرد؟

میخائیل آردوف : قطعا! در اینجا یک نکته دیگر وجود دارد. من مردی داشتم، یک پدر روحانی، اسقف اعظم سیپریان. او یک استالینیست و سرگیانیست بود. او یک میهن پرست شوروی بود. او فردی صادقانه مذهبی بود. زمانی مدیر امور پاتریارک مسکو بود. او گفت که در شورای امور مذهبی برخورد با کسانی که از KGB به آنجا آمده اند بسیار راحت تر است، نه با کسانی که از ارگان های حزب آمده اند. از آنجا که ارگان های حزب ایده داشتند، از کلیسا متنفر بودند و مردان کا.گ.ب واقع گرا بودند. بین GB و حزب رقابتی وجود داشت که گاهی به نقطه درگیری می رسید. گاهی اوقات GB حزب را منقرض می کرد. سپس خروشچف همه ژنرال های کا گ ب و غیره را زندانی کرد اما اکنون می دانیم که چه کسی در این مبارزه پیروز شد!

لئونید ولیخوف : ما میدانیم. ممنون از این گفتگوی فوق العاده

در آنتن Svoboda - رادیویی که نه تنها شنیده می شود، بلکه دیده می شود - قسمت جدید برنامه فرقه شخصیت را تماشا و گوش دادید. میخائیل آردوف، روحانی، روشنفکر، نویسنده، پاسدار نه تنها دین، بلکه سنت های فرهنگی و افسانه های شگفت انگیز دوران گذشته مهمان امروز ما بود.

لئونید ولخوف با شما بود، بهترین ها برای شما، یک هفته دیگر در همان مکان، در همان ساعت، ملاقات خواهیم کرد.

ما به ارائه برخی مطالب از روحانیون از ارتدکس "اشتباه" ادامه می دهیم. برای درک بهتر اینکه چرا آنها به انشقاق عقب نشینی کردند و در مورد چه چیزی صحبت می کنند. ماکت توسط میخائیل ویکتورویچ آردوف (کشیش، رئیس کلیسای مقدس شهدای سلطنتی مسکو و شهدای جدید و اعتراف کنندگان روسیه در گورستان گولوینسکویه، رئیس دانشکده مسکو کلیسای خودمختار ارتدکس روسیه، ROAC).
ROAC به این دلیل قابل توجه است که بدون کمک دولت از خرابه ها بازسازی شد و به طور حرفه ای در روسیه بازسازی شد. تعداد زیادی ازمعبد تاریخی که متعاقبا بدبینانه از ROAC به نفع ROC MP برداشته شد. و همچنین سایر اموال برای مقاصد مذهبی، بقاع و غیره.


میخائیل ویکتوروویچ آردوف (متولد 21 اکتبر 1937، مسکو، اتحاد جماهیر شوروی) - نویسنده، روزنامه‌نگار و خاطره‌نویس روسی. روحانی کلیسای خودمختار ارتدکس غیر متعارف روسیه، کشیش اعظم؛ رئیس کلیسای مسکو سنت. شهدای سلطنتی و شهدای جدید و اعتراف کنندگان روسیه در گورستان گولووینسکی، رئیس دانشکده ROAC مسکو؛ تا سال 1993 او کشیش کلیسای ارتدکس روسیه بود و در اسقف‌های یاروسلاول و مسکو خدمت می‌کرد.
پسر نویسنده ویکتور آردوف (نام واقعی زیگبرمن) و بازیگر نینا اولشفسکایا، برادر بوریس آردوف و برادر ناتنی الکسی باتالوف. در سال 1960 از دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیل شد. او یک نویسنده حرفه ای بود.
در سال 1964 غسل تعمید یافت. از سال 1967، شماس فرعی در کلیسای اندوه در Ordynka. در سال 1980 ، در یکشنبه نخل ، وی در کلیسا در یاروسلاول به نام سنت مقدس به عنوان شماس منصوب شد. بیگناه، متروپولیتن مسکو. در عید پاک 1980 او توسط متروپولیتن جان (وندلند) به عنوان کشیش منصوب شد. در بخش های روستایی اسقف های یاروسلاول و مسکو خدمت می کرد.
در تابستان سال 1993، او حوزه قضایی اسقف نشین مسکو را ترک کرد و به کلیسای روسی در خارج از کشور نقل مکان کرد و روحانی اسقف نشین سوزدال به ریاست والنتین (روسانتسف) شد. او به همراه والنتین (روسانتسف) وارد انشقاق شد و از سال 1995 روحانی کلیسای آزاد ارتدوکس روسیه بود که از نظر اداری و شرعی مستقل از ROCOR (در سال 1998 به کلیسای خودمختار ارتدکس روسیه تغییر نام داد).

کشیش میخائیل آردوف، پیشوای کلیسای شهدای جدید روسیه در گورستان گولووینسکی در مسکو (ROAC): "مؤسسین "اتحاد" ROCOR با اسقف فقط منتظر مرگ سه اسقف بودند ..." مصاحبه با ولادیمیر اویوین "Portal-Credo.Ru" 2017/05/17.

"Portal-Credo.Ru": 10 سال از زمانی که پاتریارک مسکو بخش قابل توجهی از کلیسای روسیه در خارج از کشور را جذب کرد می گذرد. شما شخصا و کلیسایتان این رویداد را چگونه درک می کنید؟

کشیش میخائیل آردوف: این واقعیت که اسقف های کلیسای خودمختار ارتدکس روسیه ما، تحت رهبری نه تنها کسی بلکه قدیس بزرگ اسقف گریگوری (گرابه)، از کلیسای خارج از کشور خارج شدند، یک رویداد قابل توجه است. بنابراین، وقتی آنها می گویند "قطعه های کلیسای خارج از کشور"، صلاحیت ما در مورد آنها صدق نمی کند: ROAC به هیچ وجه یک "قطعه" نیست. طبق عهد پدرسالار مقدس تیخون، اسقف های ما به رهبری متقیان ارشد، حوزه قضایی خود را تشکیل دادند. خاک روسیه. و من می دانم که هیچ یک از کشیش های وظیفه شناس ما، به جز اسقف ها، هرگز از این کار پشیمان نشده اند.. این تصمیم درست به موقع بود، زیرا مشخص بود که شورای خارجی به کجا می رود.

نظریه من این است. مبتکران "اتحاد" ROCOR با پدرسالار صرفاً منتظر مرگ سه اسقف با نام مشابه بودند - آنتونی ژنو، آنتونی لس آنجلس و آنتونی سانفرانسیسکو. آنها هرگز با اتحاد موافقت نمی کنند. اما به محض مرگ، بلافاصله متروپولیتن ویتالی را که نابغه نبود و سلطنت خود را با بازنشستگی اسقف گریگوری (گراب) و حذف پسرش از سرزمین مقدس به اتهامات واهی آغاز کرد، به سطل زباله انداختند. بعد همه چیز مثل ساعت پیش رفت.

این امر حتی در آن زمان برای اسقف های ما، به ویژه اسقف گریگوری (گراب) واضح بود. داماد اسقف، دوست فقید من Fr. ولادیمیر شیشکوف چنین صحنه ای را به یاد آورد. در خانه آنها در نیوجرسی، اسقف گریگوری در خانه خود نشست مکان معمولیدر یک صندلی و ناگهان این عبارت را به زبان آورد: "خب، همین است، من صلیب را در شورای خارجی تسلیم کردم."

- در طول این 10 سال چه چیزی در زندگی کلیسا تغییر کرده است؟

خب خیلی چیزا... ما ابتدا از آزار و شکنجه گذشتیم. آنها کلیساهای بازسازی شده را از متروپولیتن ما والنتین گرفتند، به سمت ما گل پرتاب کردند، سعی کردند در مورد ما قضاوت کنند و آثار ما را بردند. اما با این وجود ما وجود داریمو انشاءالله خداوند همچنان ما را تحمل خواهد کرد.

- پس، دوران آزار و اذیت در حال حاضر پشت سر ماست؟

به نظر من با از بین بردن همه چیزهایی که در سوزدال و جاهای دیگر ممکن است، پدرسالار تقریباً به ما توجهی نمی کند. آنها مشکلات دیگری دارند: اوکراین، کلیسای جامع سنت اسحاق و غیره.
کشور ما هنوز طبق قانون لنین زندگی می کند که تمام بناهای باستانی از جمله کلیساها را مالکیت دولت اعلام می کند.